måndag 17 mars 2014

Ny vecka...

...men text och bild handlar om i fredags. Då var det nämligen dags för 7a att ha redovisning i rytm och dans, närmare bestämt i Line dance. 

Det hela startades i tisdags då klassen fick lära sig en koreografi. De delades sedan in i fyra grupper som tränade vidare på stegen för att kunna visa upp dem i fredags. 

Vi hade också gått igenom hur jag som lärare gör bedömningar i dans, vad som krävs och vad som skiljer de olika betygsstegen åt. 

För E skulle eleven kunna utföra koreografin och vara i takt under delar av dansen.
För C skulle eleven vara i takt till största delen och kunna hitta tillbaka till koreografin och takten om hen tappade bort sig.
För A skulle eleven vara säker på koreografin och utföra den i takt till musiken. 

Detta repeterade vi när vi sågs på fredagen innan eleverna fick träna lite mer. Sedan var det dags för redovisning. Gruppvis dansade eleverna för mig, och sina kamrater. Efteråt diskuterade vi gemensamt kring bedömningen. Jag ställde frågan om de sett några prestationer som låg på A-nivå, C- och E-nivå. Eleverna var aktiva och det visade sig att deras och min bild av gruppernas redovisningar stämde väldigt väl överens. Att prata om vilka kunskapskrav som finns och hur jag bedömer känns som en viktig del för att få eleverna att förstå vad som krävs av dem, och varför de sedan når det betyg som de gör. Det blev en väldigt bra lektion som sedan avslutades med att eleverna tillsammans körde dansen igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar