tisdag 7 oktober 2014

Kondition

Kondition kan tränas på många olika sätt. Idag testade mina åttor att köra intervaller, 3•7 minuter, och fick de spela tre olika bollspel. Det blev innebandy, fotboll och basket och eleverna bjöd till ordentligt och körde så svetten lackade! 
Efter varje intervall mätte vi pulsen och eleverna skrev den på sina individuella pulsscheman. På slutet av lektionen fick de sedan använda sig av Borgskalan för att uppskatta hur jobbigt de upplevde passet. De fick också chansen att reflektera över sitt resultat utifrån följande:
- intresse; hur kul tycker jag att dagens aktiviteter är
- förkunskaper; hur säker känner jag mig på dagens aktiviteter
- skador, sömn och kost; vilka förutsättningar har jag

Utifrån detta skrev de ner tankar om hur de upplevde dagens lektion, och varför. Idag kunde de jämföra de olika sporterna, men i fortsättningen kommer de att kunna jämföra olika lektioner, dess innehåll och sina resultat. Ska bli mycket spännande att följa! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar